Martti Ahtisaari haudattiin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 14.11.2023

Presidentti Martti Ahtisaari haudattiin perjantaina. Perjantaina 10. marraskuuta oli myös Martin nimipäivä. Tuhannet ihmiset halusivat kunnioittaa Ahtisaaren muistoa sateisen Helsingin kaduilla.

Emerituspiispa Eero Huovinen siunasi presidentti Ahtisaaren Helsingin tuomiokirkossa. Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Martti Ahtisaaren hautajaiset alkoivat siunaustilaisuudella. Tilaisuus järjestettiin Helsingin tuomiokirkossa. Ahtisaaren siunaamisen toimitti emerituspiispa Eero Huovinen.

Siunaustilaisuudessa oli yli 800 kutsuvierasta. Paikalla olivat Ahtisaaren vaimo Eeva Ahtisaari ja poika Marko Ahtisaari. Siunaustilaisuuteen osallistui myös suuri joukko arvovieraita Suomesta ja ulkomailta. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja tohtori Jenni Haukio osallistuivat tilaisuuteen. Tilaisuudessa oli mukana myös presidentti Tarja Halonen. Myö presidentti Mauno Koiviston puoliso Tellervo Koivisto osallistui tilaisuuteen.

Vieraiden joukossa olivat myös Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa, Irlannin entinen presidentti Mary Robinson, Kosovon presidentti Vjosa Osmani, Namibian presidentti Hage Geingob ja Tansanian entinen presidentti Jakaya Kikwete. Myös Suomen entinen pääministeri Sanna Marin oli paikalla.

Eeva Ahtisaari ja Marko Ahtisaari olivat liikuttuneita siunaustilaisuudessa. Heidän takanaan istui Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa. Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Presidentti Sauli Niinistö piti tilaisuudessa muistopuheen. Niinistön vieressä hänen puolisonsa tohtori Jenni Haukio. Presidentti Niinistön takana istuivat presidentti Tarja Halonen ja hänen puolisonsa Pentti Arajärvi. Halonen oli suomen presidentti Ahtisaaren jälkeen. Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Hautajaisiin osallistui paljon arvovieraita ulkomailta. Kuvassa ovat Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa (vasemmalla)Tansanian presidentti Jakaya Kikwete ja presidentti Tarja Halonen. Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Ahtisaaren arkku kuljetettiin surusaatossa Hietaniemen hautausmaalle. Tuhannet ihmiset seurasivat surusaattoa Helsingin katujen varsilla, vaikka sää oli harmaa ja sateinen. Ahtisaaren arkku laskettiin hautaan Hietaniemessä. Paikalla olivat ainoastaan Ahtisaaren perhe ja Suomen valtiojohto. Hautausmaalla arkkua kantoivat Marko Ahtisaari ja presidentti Ahtisaaren entiset adjutantit.

Presidentti Martti Ahtisaaren hautajaissaattue keräsi paljon katsojia Helsingin katujen varsille. Ihmiset halusivat kunnioittaa Ahtisaaren muistoa. Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Martti Ahtisaari oli 10. Suomen presidentti. Ahtisaari oli presidentti vuosina 1994– 2000. Ahtisaari sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2008.  Ahtisaari muistetaan ennen kaikkea rauhanvälittäjänä. Hänet tunnettaan ympäri maailman.

Presidenttikauden jälkeen Ahtisaari perusti CMI-järjestön. CMI eli CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation auttaa kansainvälisten konfliktien eli ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa.

Martti Ahtisaaren mukaan kaikki maailman kiistat voidaan ratkaista, jos vain tahtoa riittää.

Martti Ahtisaari kuoli 16. lokakuuta. Hän oli 86-vuotias.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)