Maatiloilla on vaikeaa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: SLC
Uutinen julkaistu: 19.05.2022

Maanviljelöiden tilanne on vaikea. Tilanne on jopa niin huono, että monet maanviljelijät aikovat lopettaa työt.

Maatalousyrittäjät, jotka tuottavat elintarvikkeita, saavat liian vähän palkkaa. Tällaisia elintarvikkeita ovat esimerkiksi liha ja maitotuotteet.

– Eläinten ruokkiminen maksaa nykyään paljon. Rehun eli eläinten ruoan hinta on noussut, Mats Nylund sanoo. Nylund on suomenruotsalaisten maanviljelijöiden puheenjohtaja. Maatalouden kannattavuus on laskenut jo 10 vuoden ajan. Maatilojen pitäminen muuttui kalliimmaksi, kun energian hinta nousi vuonna 2021.

Myös lannoitteista on tullut kalliimpia. Lisäksi Ukrainan sota on vaikuttanut maatalousyrittäjien tilanteeseen. Lehmien, sikojen ja kanojen rehu on nyt paljon kalliimpaa kuin aiemmin, kun rehua ei voida ostaa Ukrainasta.

– Sianlihan ja broilerin tuottaminen on nyt niin kallista, että monet maatalousyrittäjät ovat päättäneet lopettaa maatilansa. Kaikki eivät voi kuitenkaan lopettaa, koska monilla on suuria lainoja tai pitkiä sopimuksia, Mats Nylund sanoo.

Maanviljelijät saavat vain pienen osan tuotteen hinnasta

Suurin ongelma on se, että maatalousyrittäjät eivät saa tarpeeksi rahaa tuotteistaan. Elintarviketeollisuus joutuu myymään halvalla tuotteet isoille kauppaketjuille, jotka tekevät hyvin voittoa. Elintarviketeollisuuteen kuuluvat esimerkiksi meijerit, myllyt ja teurastamot.

– Suomessa on vain kaksi isoa kauppaketjua, K-kaupat ja S-kaupat. Jos Suomessa olisi useampia kauppaketjuja, elintarvike-teollisuudella ja maanviljelijöillä olisi enemmän mahdollisuuksia myydä tuotteitaan. He voisivat saada myös paremman hinnan tuotteistaan, Nylund sanoo.

– Ongelmana on myös se, että ihmiset eivät halua maksaa enempää ruoastaan. Ruoan laatu ja eläinten hyvä kohtelu on kuitenkin monille tärkeää.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste