Maahanmuuttoviraston toimintaa arvostellaan

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.09.2016

Maahanmuuttajien turvapaikkapäätökset herättävät keskustelua. Maahanmuuttoviraston väitetään tekevän päätöksiä liian kovalla kiireellä. Arvostelujen mukaan virasto on tehnyt jopa virheellisiä päätöksiä.

Maahanmuuttoviraston työntekijät ovat kertoneet julkisuudessa, että virastossa on kova kiire ja työpaine. Työntekijät kertoivat sunnuntain Helsingin Sanomissa, että kiire aiheuttaa virheitä päätöksissä. Jotkut työntekijät uskovat, että heiltä halutaan kielteisiä turvapaikkapäätöksiä.

Pääministeri Juha Sipilä sanoo, että hallitus ei ohjaa Maahanmuuttoviraston päätöksiä. Sipilä myöntää, että virastolla on kova kiire. Pääministeri muistuttaa, että väärä turvapaikkapäätös voidaan korjata oikeudessa. Se vaatii kuitenkin turvapaikanhakijan omatoimisuutta ja sitä, että hän valittaa päätöksestä.

– Suomi noudattaa tässä asiassa kansainvälisiä sopimuksia. Hallitus ei tilaa Maahanmuuttovirastolta kielteisiä turvapaikkapäätöksiä, Sipilä toteaa.

Maahanmuuttovirasto eli Migri kertoo tiedotteessaan, että se ei tee tarkoituksella kielteisiä turvapaikkapäätöksiä. Viraston mukaan kielteiset päätökset ovat lisääntyneet, koska hakijoiden taustaan ja kertomusten uskottavuuteen kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota.

Suomessa on 14 000 ihmistä, jotka odottavat turvapaikkapäätöstä. Hakijoiden joukossa on 2 500 lasta. Maahanmuuttovirasto lupaa, että kaikille viime vuonna Suomeen saapuneille saadaan päätös tämän vuoden aikana. Tähän mennessä 25 000 turvapaikanhakijaa on saanut päätöksen. Hakijoista 6 000 on saanut myönteisen päätöksen.

Lähteet Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)