Lisää rahaa puolustukseen

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.03.2017

Suomi käyttää lähivuosina paljon nykyistä enemmän rahaa puolustukseen.

Hallitus julkaisi helmikuun puolivälissä selonteon, joka kertoo, miten Suomen kykyä puolustautua pitää kehittää lähivuosina. Armeijan määrärahat kasvavat kymmenillä miljoonilla euroilla lähivuosina.

Suomi ostaa uusia hävittäjälentokoneita nykyisten Hornet-hävittäjien tilalle. Uudet hävittäjät maksavat 7–10 miljardia euroa. Suomi ostaa merivoimille uusia laivoja.

Suomi on nyt varautunut siihen, että sodassa armeijassa on 230 000 sotilasta. Selonteko esittää, että sotilaiden määrä nousee 280 000:een.

Euroopan turvallisuus on heikentynyt

Suomi kasvattaa puolustusmenoja, koska Suomen lähialueen turvallisuustilanne on heikentynyt. Puolustusministeri Jussi Niinistö sanoo, että perinteisen sodan mahdollisuus on palannut takaisin.

Aiemmin arveltiin, että sodan mahdollisuus Euroopassa ja Itämeren alueella oli pieni. Suomi ja monet muut maat pienensivät armeijoitaan.

Viime vuosina Venäjä on pyrkinyt suurvallaksi. Se valloitti Krimin Ukrainalta. Venäjä myös tukee Itä-Ukrainan kapinallisia Ukrainan sodassa. Näistä syistä jännitys Euroopassa on lisääntynyt.

Suomi aikoo edistää puolustusyhteistyötä Euroopan unionissa. Myös yhteistyö Ruotsin kanssa syvenee. Selonteko kuvailee, että Yhdysvallat on tärkeä kumppani Suomelle.

Jos selonteon esitykset toteutuvat, kyseessä on Suomen historian suurin panostus puolustuskyvyn nostamiseen. Näin sanoo Ilkka Kanerva, joka on eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja. Eduskunta käsittelee selontekoa maaliskuun aikana.

Lähteet STT, Yle, Ilta-Sanomat, HS

Yksi kommentti artikkeliin ”Lisää rahaa puolustukseen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)