Lisää pohjoismaista yhteistyötä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.02.2015

Suomen ja Ruotsin puolustusvoimat ehdottavat yhteistyön tiivistämistä.

Viime viikolla julkaistiin raportti Suomen ja Ruotsin yhteistyöstä puolustuksessa. Se sisältää pitkän listan uusia yhteistyöehdotuksia. Raportin ovat laatineet Suomen ja Ruotsin puolustusministeriöt ja puolustusvoimat.

Raportin mukaan Suomi ja Ruotsi voivat kouluttaa sotilaita yhdessä. Helikoptereita ja panssarivaunuja voi hankkia ja huoltaa yhdessä. Yhteistyö edellyttää suojattujen viestintäyhteyksien rakentamista armeijoiden välille.

Maiden lentokoneet ja laivat voivat käyttää toistensa tukikohtia ja satamia. Armeijat voivat muodostaa joukkoja, jotka harjoittelevat yhdessä.

– Meillä on hyvä kyky toimia yhdessä erilaisissa kriisitilanteissa, sanoo Suomen puolustusministeri Carl Haglund.

– Kyseessä ei ole Suomen ja Ruotsin puolustusliitto, sanoo Haglund.

Hänen mukaansa yhteistyön taustalla ei ole Ukrainan kriisi. Selvitys yhteistyöstä tilattiin jo ennen kriisiä. Hän uskoo, että ehdotuksia toteutetaan jo tänä vuonna eduskuntavaalien jälkeen.

– Kyseessä on käännekohta maidemme puolustussuhteessa, sanoo Ulkopoliittisen instituutin tutkija Charly Salonius-Pasternak Ylen haastattelussa.

Tutkija tulkitsee ehdotuksia niin, että jos Suomeen tai Ruotsiin hyökätään, voi toinen maa auttaa nopeasti.

Lähteet Verkkouutiset, Yle, MTV3

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste