Liikenne Venäjältä Suomeen on vilkasta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.09.2022

Suomeen tuli viime viikonloppuna yli 17 000 venäläistä rajan yli. Liikenne on niin vilkasta, että Venäjän puolella on viiden kilometrin jono Suomeen.

Venäläisiä saapuu Suomeen paljon. Suurin osa venäläisistä jatkaa Suomesta muualle Eurooppaan tai muualle maailmaan. Venäläiset matkustavat Suomesta eteenpäin Helsinki-Vantaan lentoasemalta tai laivalla.

Venäläisiä alkoi saapua Suomeen paljon viime viikolla. Venäjän presidentti Vladimir Putin julisti viime keskiviikkona liikekannallepanon. Liikekannallepano tarkoittaa sitä, että Venäjä kutsuu miehiä sotimaan. Venäjä kutsuu sotimaan 300 000 miestä.

Venäjä tarvitsee uusia sotilaita Ukrainaan. Venäjä aloitti Ukrainan sodan 24. helmikuuta. Venäjä ei ole kuitenkaan menestynyt sodassa. Ukrainassa on kuollut paljon venäläisiä sotilaita.

Monet venäläiset miehet matkustavat ulkomaille, koska he eivät halua Venäjän armeijaan ja sotimaan. Yli 260 000 venäläistä miestä on lähtenyt pois Venäjältä.

Suomi aikoo kieltää venäläisten matkustamisen Suomeen uusilla rajoituksilla. Rajoitukset tulevat voimaan ehkä tämän viikon lopussa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)