Lautta-alus auttaa saariston liikenteessä

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Matti Välimäki
Uutinen julkaistu: 28.06.2019

Turun saaristossa Paraisten ja Nauvon saaren välillä ei ole siltaa. Lautta-alus Elektra kuljettaa autot, muut liikennevälineet ja ihmiset rannalta toiselle.

Elektran päällikkö Fabian Karlgren kertoo, että merimatka Paraisilta Nauvoon on 1,6 kilometriä. Aikaa yhteen suuntaan kuluu noin kahdeksan minuuttia. Nauvosta lautta-alus suuntaa sitten taas uudet matkustajat kyydissään takaisin Paraisille. Matkustajat ehtivät matkan aikana ihastella hienoja maisemia.

– Merikotkia lentelee reitillä päivittäin. Olen nähnyt joskus myös hylkeitä. Ja kerran jouduin vähän jarruttelemaan, kun merellä ui hirvi, Karlgren kertoo.

Sähkökäyttöinen lautta

Elektra on koko maan kuuluisimpia lautta-aluksia. Se toimii sähköllä. Tämän takia alus on ympäristöystävällinen.

– Aluksen akkuja ladataan joka kerta, kun se pysähtyy rantaan, Karlgren selittää.

– Sähkökäyttöinen lautta on myös hiljainen, moottorit eivät pidä juurikaan ääntä.

Elektralla työskentelee myös esimerkiksi konemestari Juha Kukkavuori. Hän on ollut aikaisemmin töissä tankkialuksilla ja matkannut maailman kaikilla merillä.

– Lautta-aluksella työskentely on hyvin erilaista. On esimerkiksi kiva, kun töitten jälkeen pääsee aina kotiin. Tankkerilla yksi työvuoro saattoi kestää parikin kuukautta.

Juhannus on kiireisintä aikaa

Paraisten ja Nauvon välillä on paljon liikennettä. Kesällä lautta-alusta käyttävät myös monet mökkiläiset ja turistit, jotka suuntaavat saaristoon.

– Turisteja näkyy nykyään entistä enemmän. Kesäisin monet kiertävät Turun saaristoa esimerkiksi moottoripyörillä tai polkupyörillä.

Kiireisintä aikaa on juhannus. Silloin Elektralle voi olla pitkiä jonoja.

Elektran lisäksi Paraisten ja Nauvon väliä kulkee myös lautta-alus Sterna. Ruuhka-aikoina reitillä voidaan ottaa käyttöön kolmaskin alus. Turun saaristossa eri saarten välillä kulkee myös monia muita yhteysaluksia, lautta-aluksia ja losseja.

Fabian Karlgren kertoo, että merimatka Paraisilta Nauvoon kestää kahdeksan minuuttia.
Elektra kuljettaa paljon autoja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)