Lapin kaamos päättyi

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.01.2020

Kaamos päättyi Lapissa viime viikolla. Nyt myös Utsjoella aurinko näkyy päivällä, jos ei ole pilviä.

Kaamos tarkoittaa sitä aikaa talvella, jolloin aurinko ei nouse ollenkaan. Kaamos kestää pisimpään Suomen pohjoisimmassa osassa. Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta. Siellä kaamos kesti kahdeksan viikkoa.

Utsjoella kaamos päättyi perjantaina 17. tammikuuta. Silloin aurinko nousi kello 11.56. Noin tunnin kuluttua aurinko laski. Päivä siis kesti noin tunnin.

Viikonvaihteessa Utsjoella syntyi talven pakkasennätys. Sunnuntaina Utsjoella oli -37,9 astetta pakkasta. Samaan aikaan Etelä-Suomessa oli 5 astetta lämmintä. Lämpötilojen ero oli yli 40 astetta.

Lähteet: STT, Yle

Kuuntele juttu

3 kommenttia artikkeliin ”Lapin kaamos päättyi”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste