Lakko pysäytti junat

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.08.2017

Junat eivät kulkeneet maanantaina ja tiistaina. Syynä oli veturinkuljettajien vastalause junaliikenteen kilpailutukselle.

Rautateiden matkustajaliikenne avataan kilpailulle. Veturimiesten liitto ei hyväksy tapaa, jolla kilpailutus toteutetaan. Liitto järjesti sen takia lakon, jonka takia junat eivät kulkeneet. Lakko kesti maanantai-illasta tiistai-iltaan.

Kilpailutus merkitsee sitä, että tulevaisuudessa rautateillä voi matkustaa muillakin kuin VR:n junilla.

Liikenneministeri Anne Berner kertoi viime viikolla, miten rautateiden matkustajaliikenne avataan kilpailulle. Kuljetusalan yritykset pääsevät ajamaan junavuoroja 2020-luvun alkupuolella.

Yritykset vuokraavat junia Uudistuksen tarkoitus on, että ihmiset käyttävät junia enemmän. VR:n junat siirtyvät uuden kalustoyhtiön omistukseen. Yhtiö vuokraa junat yritykselle, joka voittaa tietyn junavuoron tarjouskilpailun.

Veturimiehet vastustavat tätä. Heidän mielestään yritysten pitää tuoda raiteille omat vaunut ja veturit.

Lähteet HS, Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Lakko pysäytti junat”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)