Lähes puolet on autoillut pienessä humalassa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.07.2017

Rattijuopumustapausten määrä on laskenut viimeisten kymmenen vuoden aikana. Silti lähes puolet suomalaisista on ajanut autolla sen jälkeen, kun on nauttinut alkoholia.

Suomalaiset eivät hyväksy alkoholin ja autoilun yhdistämistä. Silti 17 prosenttia tunnustaa, että on ajanut joskus pienessä maistissa. Noin puolet on autoillut humalassa. Tämä selviää Liikenneturvan kyselystä.

Poliisin mukaan suurimman ongelman auton ratissa aiheuttavat päihdeongelmaiset ihmiset. He tarttuvat rattiin humalassa toistuvasti. Toinen ryhmä, joka aiheuttaa paljon ongelmia, on nuoriso.

Poliisin tietoon tulleiden rattijuopumustapausten määrä on laskenut huomattavasti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2006 tapauksia oli 27 000, viime vuonna enää 17 000.

Suomessa rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea. Törkeän rattijuopumuksen raja on 1,2 promillea.

Lähteet Liikenneturva, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)