Kuntien asiat kiinnostivat

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Markku Juusola
Uutinen julkaistu: 29.03.2017

Maahanmuuttajien vaalikeskustelu käsitteli työttömyyttä, terveydenhoitoa ja asuntopulaa.

Helsingin aikuisopisto järjesti viime viikon torstaina vaalikeskustelun. Paikalla oli kuntavaaliehdokkaita suurista puolueista. Ehdokkaat olivat taustaltaan maahanmuuttajia.

Yleisönä oli noin 200 opiston maahanmuuttajaopiskelijaa. Noin puolella heistä on oikeus äänestää kuntavaaleissa.

Kokoomuksen Oge Eneh haluaa tukea yrityksiä, jotta ne voivat palkata maahanmuuttajia. Kristillisdemokraattien Elie El-Khouri piti tärkeinä työharjoittelua, oppisopimuksia ja yrittäjyyttä.

Vihreiden Zahra Osman-Sovala ehdotti uutta toimintatapaa, jossa kielitaito, opiskelu ja työ yhdistyvät. SDP:n Welat Nehri kehotti, että maahanmuuttajan kannattaa etsiä aloja, joilla on vapaita työpaikkoja.

Terveyttä ja liikennettä

Vasemmistoliiton Zahra Abdulla haluaa, että terveyspalvelut ovat lähellä. Hän pelkää, että palvelut karkaavat kauas sote-uudistuksen jälkeen. Keskustan Sonja Vojnovic pelkäsi, että pian eri alueiden asukkaat eivät saa yhtä hyviä terveyspalveluja.

Monet ehdokkaat toivoivat, että joukkoliikenne on halvempaa tai ilmaista.

Kaikki ehdokkaat halusivat lisää asuntoja. Silloin asuntojen hinnat ja vuokrat laskevat. Vasemmiston ehdokkaat korostivat, että kuntien ja valtion pitää tukea asuntojen rakentamista.

Ruotsalaisen kansanpuolueen Jaan Siitonen muistutti, että Helsinki on kaksikielinen. Ruotsia kannattaa opiskella.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Kuntien asiat kiinnostivat”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste