Kunta-alan lakko sulki koulut ja päiväkodit

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 05.05.2022

Kunta-alan työntekijät ovat lakossa. Lakossa on yli 80 000 työntekijää. Lakon takia monet koulut ja päiväkodit ovat kiinni. Lakko kestää ensi viikon maanantaihin.

Kunta-alan lakkoon osallistuu 80 000 työntekijää. Lakko vaikuttaa kymmenessä kaupungissa. Kunta-alan työntekijät ovat lakossa esimerkiksi Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Oulussa.

Lakkoon osallistuu esimerkiksi opettajia, lastenhoitajia, kirjastonhoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja bussikuskeja. Lakko vaikuttaa koulujen, päiväkotien ja kirjastojen toimintaan. Monet museot ja virastot ovat myös kiinni.

Monet pienten lasten vanhemmat ovat jääneet kotiin ja ottaaneet töistä vapaata. Monet tekevät nyt myös etätöitä.

Kunta-alan lakon syy on raha. Kunta-alan työnantaja ja tyontekijät riitelevät siitä, mikä on riittävä palkka työntekijöille. Riitaa sovitellaan.

Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen (oikealla) osallistui opettajien mielenilmaukseen Vantaalla 3. toukokokuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)