Kunniaväkivaltaan ei osata puuttua

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.05.2019

Suomessa ei osata puuttua väkivaltaan, joka liittyy kunniaan. Kunniaväkivalta on Suomessa uusi ilmiö.

Joissakin maahanmuuttajaperheissä esiintyy kunnia- väkivaltaa. Ainakin 30 nuorta maahanmuuttajaa on paennut kotoa kunniaväkivallan takia.

Nyt poliisia, sosiaaliviranomaisia ja opettajia koulutetaan tunnistamaan tätä väkivallan muotoa. Suomessa ollaan silti muista Pohjoismaista jäljessä.

Kunniaväkivalta kohdistuu usein naisiin. Miespuoliset tekijät käyttävät kunniaväkivaltaa, kun he uskovat, että he puolustavat perheen tai suvun kunniaa. Väkivaltaan liittyy itsemääräämisoikeuden rajoittamista ja pakottamista.

Lähteet STT, Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste