Kuljetusrobotit tulivat Suomeen

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.06.2022

Pieni valkoinen vaunu, jonka päällä on keltainen lippu. Vaunu liikkuu itsenäisesti. Mikä se on? Kuljetusrobotti!

Espoon katukuvaan ilmestyi tänä keväänä uusi näky, pieni valkoinen kuljetusrobotti. HOK-Elanto aloitti ruuan robottikuljetukset Espoossa huhtikuussa. Pian kuljetukset yleistyvät myös muualla.

Espoossa on käytössä 60 kuljetusrobottia. Robottien valmistaja on Starship Technologies. Robotit kuljettavat asiakkaille ruokaa Alepasta. Robotit toimivat Espoon alueella.

Kuljetusrobotit tulevat tutuksi lähiöissä. Kaupunkien keskustat ovat näille pienille liikkujille liian vilkkaita.

– Espoossa on käytössä robotteja, jotka kuljettavat ruokaa 0,5–2 kilometrin päähän. Jos asiakkaat alkavat käyttää robottien palveluita, ne voivat yleistyä myös muualla Suomessa, Ville Kyrki sanoo. Kyrki on Aalto-yliopiston robotiikan professori.

– Kaupunkien keskustat ja ruuhkat ovat roboteille liian vaikeita.

Robotit kuljettavat halvalla

Robotit ovat halpaa työvoimaa. Robottien huoltaminen ja ohjelmointi on paljon halvempaa kuin ihmistyövoiman käyttö. Ville Kyrkin mukaan tulevaisuudessa robotit voisivat kuljettaa koteihin myös postipaketteja ja lääkkeitä.

– Ehkä robotit voisivat viedä kauppaan myös palautuspullot, Ville Kyrki pohtii.

Robotit ovat herättäneet ihmetystä kaduilla. Jotkut suomalaiset ovat tavanneet kuljetusrobotteja jo aiemmin Viron Tallinnassa. Tallinnassa robotit otettiin käyttöön aiemmin kuin Suomessa.

Poliisin tietoon ei ole tullut yhtään onnettomuutta, joka on aiheutunut robotista.

Kuljetusrobotit odottavat töitä Espoon Tapiolassa.

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Kuljetusrobotit tulivat Suomeen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste