Kaakkois-Suomeen putosi sunnuntaina kaksi droonia. Yksi drooni putosi Kouvolan lähelle ja toinen Etelä-Karjalan Luumäelle.
Viranomaisten mukaan ainakin toinen drooni on ukrainalainen. Sotilasasiantuntijan mukaan drooni on myös räjähtänyt. Poliisi tutkii asiaa. Drooni on miehittämätön lennokki. Drooneilla voidaan esimerkiksi kuvata ilmasta. Ukrainan sodassa drooneja on käytetty hyökkäyksiin ja pommituksiin.
Suomalaisten sotilasasiantuntijoiden mukaan ainakin toinen drooni räjähti. Droonit eivät kuitenkaan aiheuttaneet vahinkoja Suomessa.
– Suomen alueelle harhautui sunnuntaiaamuna drooneja. Suhtaudumme asiaan hyvin vakavasti, puolustusministeri Antti Häkkänen sanoo puolustusministeriön tiedotteessa.
Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että asia on vakava.
– Ukraina puolustautuu Venäjää vastaan. Ukraina on tehnyt viime aikoina iskuja Suomen lähialueilla. Venäjällä on voimakas elektroninen häirintä. Venäjän häirintä on ehkä ohjannut droonit Suomeen. Tämä on valitettavasti nyt maailma, jossa elämme. Sota on tullut aivan Suomen lähialueille.
Presidentti Alexander Stubb korostaa, että Suomeen kohdistu sotilaallista uhkaa. Mikään maa ei hyökkää Suomeen. Monet ihmiset ovat kuitenkin huolissaan siitä, että sota ulottuu nyt Suomen alueille.

Pudonnut drooni on suuri
Suomen ilmavoimien mukaan toinen lennokki on ukrainalainen AN196-drooni. Drooni on suuri ja sen siipiväli on 7 metriä. Drooni on pienen lentokoneen kokoinen. AN196-mallin drooni voi lentää yli 600 kilometriä. Drooni voi myös kantaa jopa 75 kiloa räjähteitä. Vielä ei kuitenkaaan tidetä varmasti, oliko pudonneessa droonissa räjähteitä.
On uusi tilanne, että drooneja lentää nyt aivan Suomen lähellä ja niitä harhautuu jopa Suomeen. Ukraina on parin viime viikon aikana hyökännyt sadoilla drooneilla Venäjälle. Ukraina on iskenyt myös aivan Suomen lähialueille, esimerkiksi Pietarin ja Viipurin satamiin. Ukraina haluaa iskuillaan vaikeuttaa Venäjän taloutta ja öljynkuljetuksia.
