HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Koulut kiinni toukokuun puoliväliin asti – Selkosanomat

Koulut kiinni toukokuun puoliväliin asti

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 31.03.2020

Hallitus jatkaa kuukaudella monia rajoituksia, joita koronavirus on aiheuttanut. Esimerkiksi suurin osa koulujen oppilaista saa etäopetusta toukokuun 13. päivään asti.

Hallitus kertoi maanantai-iltana uusista päätöksistä, jotka liittyvät koronaviruksen torjuntaan. Pääministeri Sanna Marin sanoi, että rajoittamistoimet ovat purreet. Hän sanoi myös, että rajoittamistoimia pitää jatkaa.

Hallituksen uudet päätökset tarkoittavat, että suurin osa kouluista on kiinni 13. toukokuuta asti. Oppilaat saavat siihen asti etäopetusta.

Ylioppilasjuhlat siirtyvät syksyyn?

Opetusministeriö valmistautuu jo siihen, että koulut eivät avaudu enää tänä keväänä. Näin kertoi opetusministeri Li Andersson. Anderssonin mukaan kannattaa myös miettiä uutta ajankohtaa ylioppilasjuhlille, jos koulut eivät avaudu tänä keväänä.

Lukiolaisten Liitto huolestui asiasta heti. Liitto ehdottaa, että kevään ylioppilasjuhlia ei peruta. Liitto ehdottaa, että ylioppilasjuhlat siirtyvät koko maassa samalle päivälle esimerkiksi alkusyksyyn.

– Jokaisella täytyy olla mahdollisuus ainutlaatuiseen juhlahetkeen, liitto perustelee vaatimustaan.

Hallitus teki vielä yhden lisäyksen rajoitustoimiin. Liikenne Suomen länsirajan yli vaikeutuu. Monet Pohjois-Suomen asukkaat käyvät töissä Ruotsissa ja Norjassa. Hallitus haluaa vähentää heidän liikkumistaan rajan yli. Hallitus haluaa estää koronaviruksen leviämistä Pohjois-Suomeen.

Lähde: STT

5 kommenttia artikkeliin ”Koulut kiinni toukokuun puoliväliin asti”

  1. Mistä tämä uutinen kertoo?
    Suurin osa kouluista on kiinni 13. toukokuuta asti.
    Ylioppilasjuhlat siirtyvät koko maassa samalle päivälle.
    Hallitus haluaa estää koronaviruksen leviämistä Pohjois-Suomeen.
    Mitkä ovat sinulle uusia sanoja?
    Aiheuttanut – päätoksista – liittyvät – purreet – siihen – vaatimustaan
    Mitä ajattelet siitä, että koulut ovat kiinni? Onko se hyvä vai huono asia? Miksi? Mitä ongelmia tässä voi olla?
    se on väärä ratkaisu, koska lasten on oltava normaalissa oppimisympäristössä. Pysyvä sulkeminen kotona voi johtaavakaviin terveysongelmiin mutta Jos tarvittaessa, niin tarvitseme

    Vastaa
  2. Etäopetus jatkuu toukokuun puoliin väliin asti ainakin. Coronaan takia ,koska korona leviää palijon.

    Vastaa
  3. Mitä järkeä avata kouluja 13.5,
    Kun festareirakaan ei järjestetä, festareilla ja koulussa on yhtä paljon ihmisiä joten??‍♀️??‍♀️ Miks koulut pitäis auveta

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)