Koronavirus koettelee perheiden arkea

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.04.2020

Nuoret ja naiset ottavat koronaviruksen aiheuttaman tilanteen muita raskaammin. Lapsiperheissä arkipäivästä tuli kiireinen.

Tavallisten ihmisten arki on muuttunut vain vähän poikkeustilanteessa, jonka koronavirus on aiheuttanut. Asia ilmenee Taloustutkimuksen kyselyssä. Kysely julkaistiin huhtikuun alussa.

Tilanne on vaikuttanut eniten lapsiperheisiin. Monien lapsiperheiden arkipäivä on nyt todella kiireinen, koska lapset ovat koko ajan kotona. Eläkeläisten ja työttömien arki on muuttunut kaikista vähiten.

Tampereen yliopistossa tutkitaan nyt sitä, millaista ihmisten arki on koronaviruksen aikana. Tutkija Kirsi Salonen muistuttaa, että ulkoilu on erityisen tärkeää. Melkein kaikki muut asiat ovat kiellettyjä. Ulkoilu parantaa mielialaa ja virkistää. Myös stressi vähenee, kun liikkuu luonnossa.

Koronaepidemia näkyy mielenteveyspalveluissa

Poikkeustila lisää mielenterveyden ongelmia. Taloudellinen toimeentulo aiheuttaa monille huolia. Jatkuva huolehtiminen taas saattaa aiheuttaa unettomuutta ja riitelyä.

Koronaepidemia heikentää monien mielenterveyspotilaiden tilannetta. Ihmiset jäävät helposti ilman tukea.

Suomen Mielenterveysseura on saanut runsaasti yhteydenottoja puhelimessa ja verkossa.

Lähteet STT, Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Koronavirus koettelee perheiden arkea”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)