Koronaviruksen muunnokset uhkana

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.01.2021

Koronaviruksesta leviää maailmalla uusia muunnoksia. Terveysviranomaisten mukaan muunnokset ovat levinneet Suomeen.

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että Suomen hallitus on valmis tiukentamaan koronarajoituksia uudelleen. Syynä ovat koronaviruksen uudet muunnokset. Koronasta leviää kaksi uutta muunnosta. Toinen on peräisin Etelä-Afrikasta ja toinen Britanniasta. Molemmat tarttuvat erittäin helposti.

Pääministeri Marin kertoo myös, että hän on huolissaan suomalaisten käyttäytymisestä. Marinin mukaan ei ole hyvä, että ihmiset kokoontuvat ravintoloihin ja matkustelevat suurissa joukoissa.

Valmiuslaki on mahdollinen

Pääministeri Marin sanoo, että hallitus on valmis pysäyttämään koronaviruksen leviämisen rajoille. Myös koulujen ja päiväkotien sulkeminen on mahdollista.

Oikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan myös valmiuslain uudelleen käyttöön ottaminen on mahdollista. Valmiuslakia on käytetty tähän mennessä kaksi kertaa. Keväällä valmiuslailla eristettiin Uusimaa muusta Suomesta ja koulut suljettiin. Syksyllä suljettiin julkisia tiloja ja rajoitettiin kokontumisia.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhui koronaviruksesta uudenvuodenpuheessaan. Niinistön mukaan Suomi on onnistunut melko hyvin koronaviruspandemian hoidossa. Niinistö kiitti erityisesti terveydenhuollon työntekijöitä. Niinistö muistutti, että koronakriisi ei ole ohi. Jokaisen täytyy muistaa noudattaa ohjeita ja rajoituksia.

Rokotteita saadaan hitaasti

Suomessa on käytössä yksi koronarokote. Toinen rokote saadaan käyttöön ehkä pian.

Pääministeri Marinin mukaan rokotustahdin pitää olla jatkossa nopeampi. Marin sanoo, että Suomi ei ole epäonnistunut rokotuksissa.

Lähde Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste