Koronatestejä tehdään yhä enemmän

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.08.2020

Suomessa aiotaan tehdä yhä enemmän koronavirustestejä. Se voi tarkoittaa, että testiin täytyy jonottaa kauan.

Koronaepidemia alkoi viime keväänä. Nyt ihmisille tehdään paljon testejä, jotta saadaan tietää, kenellä on koronavirus.

Testipaikkojen jonot ovat olleet pitkiä.

Joskus joutuu jonottamaan monta tuntia, ennen kuin pääsee testiin.

Nyt useammat sairaanhoitajat alkavat tehdä testejä. Viime viikkoina on otettu jopa yli 14 000 testiä päivässä. Syksyllä testejä aiotaan ottaa vielä enemmän.

Myös pieniä lapsia täytyy testata

Jotta voimme pysäyttää koronaviruksen, jokaisen sairastuneen täytyy pysyä kotona. Myös sairaiden lasten täytyy pysyä kotona.

Jos pienellä lapsella on nuha, hänelle täytyy tehdä koronavirustesti, ennen kuin hän saa mennä päiväkotiin.

Jonot testeihin ovat kuitenkin pitkiä. Voi myös kestää kauan, ennen kuin testin tulos on selvillä.

Monet ovat sairastuneet matkalla

Suomessa on vähän koronavirusta tällä hetkellä. Muualla Euroopassa tilanne on pahempi.

Jos suomalainen on matkustanut ulkomaille, hän saattaa tuoda koronaviruksen mukanaan Suomeen. Siksi matkustajia testataan nyt paljon. Lentokentillä on ihmisiä, jotka tekevät koronavirustestejä matkustajille.

Suomessa on ollut hieman yli 7800 koronavirustartuntaa kevään ja kesän aikana. Suomessa on tehty jo yli puoli miljoonaa koronatestiä.

Noin 0,2 prosenttia testeistä on positiivisia. Se tarkoittaa, että henkilöllä on koronavirus. Tilanne Suomessa on erittäin hyvä tällä hetkellä.

Lähteet THL, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)