Koronarokotus kannattaa ottaa

Teksti: Markku Juusola, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.10.2021

Suomalaisten into ottaa koronarokotus on hidastunut. Rokotus kannattaa kuitenkin ottaa. Mitä useammalla on rokotus, sitä nopeammin elämä Suomessa palaa normaaliksi.

Suomalaisten into ottaa koronarokotus on hidastunut. Rokotus kannattaa kuitenkin ottaa. Mitä useammalla on rokotus, sitä nopeammin elämä Suomessa palaa normaaliksi.

Suomen tavoite on, että 80 prosenttia yli 12-vuotiaista saa kaksi koronarokotusta. Sen jälkeen kaikki rajoitukset voi poistaa. Nyt, eli lokakuun puolivälissä, tavoite on melkein saavutettu. 75 prosenttia yli 12-vuotiaista on saanut kaksi rokotusta. Kaksi kolmasosaa kaikista suomalaisista on saanut kaksi rokotusta.

Mutta syksyllä suomalaisten into ottaa koronarokotus on hidastunut. Nyt arvioidaan, että 80 prosentin tavoite saavutetaan ehkä lokakuun lopussa.

Johtaja Mika Salminen terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kehottaa, että rokotus kannattaa ottaa. Hän muistuttaa, että koronavirus ei katoa mihinkään. Virus on keskuudessamme myös tulevaisuudessa.

– Jos et ole saanut rokotetta ja olet aikuinen, sairastut tähän tautiin. Eli ota hyvä ihminen rokote, ihan itsesi takia, sanoo Salminen.

Suomessa on vielä 750 000 yli 12-vuotiasta ihmistä, jotka eivät ole ottaneet yhtään koronarokotusta. Siksi yhä useampi joutuu sairaalaan koronataudin takia. Suurin osa heistä on nuoria aikuisia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste