Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoo, että osa hyvinvointialueista on jo aloittanut koronarokotukset. THL:n mukaan ensin rokotetaan yli 80-vuotiaat. Kaikki vanukset, jotka asuvat hoivakodeissa tai ovat kotihoidossa saavat myös rokotteen ensimmäisinä.
Tämän jälkeen koronarokotteen saavat muut riskiryhmät. Riskiryhmään kuuluvat ihmiset, joilla on sydänsairaus tai keuhkosairaus. Riskiryhmiin kuuluvat saavat koronarokotteen yhtä aikaa influenssarokotuksen kanssa. Myös kaikki yli 65-vuotiaat saavat koronarokotuksen yhdessä influenssarokotuksen kanssa.
Korona on vakava ja vaarallinen sairaus vanhoille ja heikoille ihmisille. Rokotukset vähentävät kuolemia ja sairaalahoitoa.
THL:n mukaan terveet ja hyväkuntoiset ihmiset eivät tarvitse enää lisärokotuksia koronaa vastaan. Jos terve aikuinen saa koronatartunnan, tauti on usein lievä. Koronaa sairastavan ihmisen täytyy pysytellä kotona, jotta hän ei sairastuta muita ihmisiä. Koronan leviämistä voi ehkäistä pesemällä käsiä usein saippualla.
Apteekkien henkilökunta saa antaa koronarokotuksen
Tänä syksynä koronarokotuksia saavat antaa useammat ammattiryhmät. Esimerkiksi apteekkien farmaseutit ja lähihoitajat saavat antaa rokotuksia. Syynä on se, että viime syksynä koronarokotuksiin oli pitkät jonot.
Monet riskiryhmiin kuuluvat saivat viime syksynä koronarokotuksen samaan aikaan influenssarokotuksen kanssa. Monet ehtivät saada koronatartunnan ennen kuin saivat koronarokotuksen.
Se on hyvä idea.
Yhteenveto:
Syksyllä alkavat uudet koronarokotukset, joilla pyritään suojaamaan erityisesti vanhuksia ja riskiryhmiä. Rokotukset annetaan myös useammissa paikoissa, jotta kaikki tarvitsevat pääsevät rokotukseen. Terveet aikuiset eivät tarvitse lisärokotuksia, mutta heidänkin kannattaa noudattaa varovaisuutta ja jäädä kotiin sairastuessaan.