Kokoomus voitti vaalit

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Uutinen julkaistu: 05.04.2023

Kokoomus voitti eduskuntavaalit. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo aloittaa hallitusneuvottelut. Petteri Orposta tulee ehkä seuraava pääministeri.

Eduskuntavaalien tulos oli tasainen. Kaikki kolme suurta puoluetta eli kokoomus, perussuomalaiset ja SDP saivat lisää kansanedustajia.

Kokoomus ja perussuomalaiset ovat suurimmat puolueet, ja ne saavat eduskuntaan eniten kansanedustajia. Kokoomus saa uuteen eduskuntaan 48 kansanedustajaa. Perussuomalaiset saa eduskuntaan 46 kansanedustajaa. SDP saa uuteen eduskuntaan 43 kansanedustajaa. Kokoomus ja perussuomalaiset eivät olleet mukana edellisessä hallituksessa.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo neuvottelee seuraavasta hallituksesta, koska kokoomus voitti vaalit.

Pääministeri vaihtuu todennäköisesti

SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin ei luultavasti jatka pääministerinä. Petteri Orpo on todennäköisesti Suomen seuraava pääministeri.

Perussuomalaiset saattaa olla mukana uudessa hallituksessa. Perussuomalaisten puheenjohtaja on Riikka Purra.

Kokoomus tarvitsee hallitukseen mukaan myös pienempiä puolueita, jos se muodostaa hallituksen perussuomalaisten tai SDP:n kanssa. Silloin hallituksessa voivat olla mukana esimerkiksi kristillisdemokraatit tai RKP.

Keskusta, vihreät ja vasemmistoliitto hävisivät vaalit

Eduskuntavaalien suurimmat häviäjät ovat keskusta, vihreät ja vasemmistoliitto. Keskusta menetti vaaleissa kahdeksan kansanedustajaa, vihreät seitsemän kansanedustajaa ja vasemmistoliitto viisi kansanedustajaa. Kaikki kolme puoluetta olivat viimeksi hallituksessa.

RKP sai vaaleissa yhdeksän kansanedustajaa. Kristillisdemokraatit sai viisi kansanedustajaa. Liike Nyt sai yhden kansanedustajan.

Eduskuntavaaleissa äänesti 72 prosenttia kaikista suomalaisista, joilla on äänioikeus. Eduskuntavaalien vaalipäivä oli sunnuntaina 2. huhtikuuta.

Kuvassa ovat suurimpien puolueiden puheenjohtajat: SDP:n Sanna Marin (vasemmalla), perussuomalaisten Riikka Purra ja kokoomuksen Petteri Orpo. Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Eduskuntavaalien äänimäärät

Yllä olevassa kuvassa näkyy, kuinka eduskuntavaalien äänimäärä jakaantui. Kokoomus voitti vaalit. Kolmen suurimman puolueen välillä ei kuitenkaan ollut suurta eroa. Vaalien tulos oli melko tasainen. Toiseksi eniten ääniä sai perussuomalaiset. Kolmanneksi eniten ääniä sai SDP. Kaikki kolme suurta puoluetta menestyivät eduskuntavaaleissa hyvin. Kuva: Heidi Ahlström

Yksi kommentti artikkeliin ”Kokoomus voitti vaalit”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)