Kokoomus ja SDP johtavat eurovaalien kyselyissä

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Uutinen julkaistu: 06.06.2024

Kokoomus, SDP ja perussuomalaiset ovat europarlamenttivaalien suosituimmat puolueet. Kaikki kolme puoluetta saavat ehkä lisäpaikan.

Yle julkaisi europarlamenttivaalien kyselyn eli puolueiden kannatusmittauksen torstaina 6. kesäkuuta. Ylen kyselyn mukaan europarlamenttivaalien suosituin puolue on kokoomus. Seuraavaksi suosituimmat puolueet ovat SDP ja perussuomalaiset.

Ylen kyselyn perusteella kokoomus saa europarlamenttiin neljä euroedustajaa eli meppiä. SDP ja perussuomalaiset saavat molemmat kolme meppiä eli edustajaa.

Ylen kyselyn mukaan kokoomus saa europarlamenttiin yhden lisäpaikan. Myös SDP ja perussuomalaiset saavat lisäpaikan.

Ylen kyselyn perusteella keskusta ja vasemmistoliitto saavat europarlamenttiin kaksi paikkaa. Vihreät saa yhden paikan. Vasemmistoliitto lisää Ylen kyselyn mukaan kannatustaan ja vihreät menettää yhden paikan.

RKP, kristillisdemokraatit ja Liike Nyt eivät saa kyselyn mukaan yhtään paikkaa europarlamenttiin.

Ennakkoäänestys oli suosittu

Europarlamenttivaalien ennakkoäänestys päättyi tiistaina. Ennakkoon äänesti yli miljoona suomalaista eli 25 prosenttia ihmisistä, joilla on äänioikeus. Ennakkoäänestys oli nyt vilkkaampi kuin edellisissä europarlamenttivaaleissa. Edelliset europarlamenttivaalit järjestettiin viisi vuotta sitten vuonna 2019.

Suomesta valitaan europarlamenttiin 15 eurokansanedustajaa eli meppiä.

EU-vaalien eli europarlamenttivaalien äänestyspäivä on sunnuntaina 9. kesäkuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)