Koivisto haudataan torstaina

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.05.2017

Suomen yhdeksäs Presidentti Mauno Koivisto kuoli 12. toukokuuta. Hän oli 93-vuotias.

Mauno Koivisto syntyi Turussa vuonna 1923. Hän toimi muiden muassa pankinjohtajana ennen kuin hänestä tuli poliitikko.

Koivisto oli pääministeri syksyllä 1981. Hänestä tuli presidentin sijainen, kun presidentti Urho Kekkonen sairastui vakavasti. Koivisto valittiin presidentiksi vuonna 1982. Hän oli presidentti vuoteen 1994 asti.

Presidentti Koivisto halusi viedä Suomea lähemmäs länsimaita. Hän halusi, että Suomi liittyy Euroopan unioniin.

– Olemme erittäin kiitollisia siitä, mitä Koivisto teki maamme puolesta, sanoi presidentti Sauli Niinistö puheessaan. Mauno Koivisto haudataan juhlallisesti torstaina Helsingissä.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste