Kohti puhdasta energiaa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.12.2016

Suomessa on 15 vuoden kuluttua paljon sähköautoja. Kivihiilestä luovutaan vähitellen. Näin tapahtuu, jos Suomen hallituksen tavoitteet toteutuvat.

Hallitus julkaisi tavoitteensa ilmasto- ja energiasuunnitelmassa marraskuun lopulla. Suunnitelma on nyt eduskunnan käsittelyssä.

Hallituksen tavoitteena on, että yli puolet energiasta olisi uusiutuvaa 2020-luvulla. Uusiutuvaa energiaa ovat esimerkiksi aurinko-, tuuli- ja vesivoima sekä maalämpö.

Hallitus haluaa myös lisätä biopolttoaineiden käyttöä. Biopolttoaineita tehdään esimerkiksi puusta, viljasta ja palmuöljystä.

Puhtaampaa liikennettä

Hallitus haluaa, että erityisesti liikenteen saasteet vähenevät. Tavoite on, että Suomessa on 250 000 sähköautoa vuonna 2030.

Autojen bensiinistä ja dieselöljystä kolmasosa olisi biopolttoaineita vuonna 2030. Sähköautojen ostajat saattavat saada tukia ja verohelpotuksia.

Myös EU ehdottaa, että biopolttoaineiden käyttö lisääntyy. Suomessa on pelätty, että biopolttoaineen valmistus tuhoaa metsiä. EU arvioi kuitenkin, että Suomessa tuotanto ei tuhoa metsiä.

Lähde Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste