Ketkä muuttavat Suomeen?

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Suomen Kuvalehti, STT, Tilastokeskus
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 15.03.2024

Suomeen muutti vuonna 2023 ennätysmäärä ihmisiä. Suomeen muutti eniten ukrainalaisia, jotka pakenivat sotaa.

Suomeen muutti viime vuonna yli 70 000 ulkomaalaista ihmistä. Se on enemmän kuin koskaan aiemmin. Vuonna 2021 Suomeen muutti 36 000 ulkomaalaista ja vuonna 2022 50 000 ulkomaalaista. Lisäystä on tullut melko paljon. Suomeen muutti yli 20 000 ukrainalaista.

Maahanmuuttanut ihminen kirjataan suomalaiseksi silloin, kun hänellä on henkilötunnus ja kotikunta Suomessa. Oleskeluluvan saanut Suomeen muuttanut henkilö voi saada kotipaikan, kun on asunut vuoden Suomessa. Monet ukrainalaiset tulivat Suomeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vuonna 2022. He saivat kotipaikan kuitenkin vasta viime vuonna Suomesta.

– Tästä syystä ukrainalaisia on niin paljon vuoden 2023 luvuissa, sanoo Timo Aro. Hän on erikoistunut väestötutkimukseen.

Aasian maista paljon muuttajia

Suomeen muuttaneiden määrän suuri kasvu ei kuitenkaan selity pelkästään ukrainalaisten määrällä. Maahanmuuttajia tuli paljon myös muista maista.

Suomeen muutti paljon ihmisiä Aasian maista. Filippiineistä, Bangladeshista, Sri Lankasta, Intiasta ja Kiinasta muutti Suomeen yhteensä noin 15 000 ihmistä. Pakistanista ja Afganistanista saapui yhteensä reilu tuhat maahanmuuttajaa.

Suomeen muutti paljon ihmisiä myös Venäjältä. Virolaisten maahanmuutto on laskenut aiemmista vuosista. Virossa on aika hyvä taloudellinen tilanne. Muutto Suomeen ei ole enää yhtä houkuttelevaa kuin aiemmin. Rakentamisen huono tilanne vaikuttaa myös.

Yksi kommentti artikkeliin ”Ketkä muuttavat Suomeen?”

  1. ”Maahanmuuttanut ihminen kirjataan suomalaiseksi…”

    Voiko näin sanoa, antaako tämä väärän kuvan, ikäänkuin muuttaja saisi Suomen kansalaisuuden? Pitäisikö mieluummin olla, että ”maahanmuuttaja kirjataan Suomessa asuvaksi, kun… ” Tjms.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)