Keskustan kannatus on ennätyksellisen alhaalla

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.12.2022

Yle on mitannut puolueiden kannatusta. Kannatusmittaus julkaistiin viime viikolla. Mittauksen mukaan keskustan kannatus on laskenut paljon.

Keskustan kannatus on laskenut paljon. Ylen kannatusmittauksen mukaan keskustan kannatus on 9 prosenttia. Keskustan kannatus on nyt ensimmäistä kertaa alle 10 prosenttia. Keskusta oli aiemmin kymmenien vuosien ajan Suomen suurimpia puolueita.

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo, että puolueen kannatus on hänelle pettymys.

– Tämä kannatus on iso pettymys. Kannatus on liian pieni. Emme ole saaneet tarpeeksi luottamusta suomalaisilta, Saarikko sanoo.

Annika Saarikko sanoo, että hän jatkaa keskustan puheenjohtajana, jos puolue menestyy hyvin eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaalit järjestetään ensi keväänä.

Keskusta on mukana hallituksessa. Keskusta on riidellyt viime aikoina paljon muiden hallituspuolueiden kanssa. Keskusta on riidellyt esimerkiksi luonnon ennallistamisesta, saamelaiskäräjälaista, arvonnousuverosta ja luonnonsuojelulaista. Riidat ovat ehkä vaikuttaneet keskustan kannatukseen. Muut hallituspuolueet ovat SDP, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP.

SDP on hallituksen pääpuolue. SDP:n kannatus on 19 prosenttia. SDP on Suomen toiseksi suurin puolue.

Kannatusmittauksen suurin puolue on kokoomus. Kokoomusta kannattaa 24 prosenttia vastaajista. Kokoomus on oppositiopuolue eli se ei ole hallituksessa. Toinen suuri oppositiopuolue on perussuomalaiset. Perussuomalaisia kannattaa noin 17,5 prosenttia vastaajista.

Vihreiden kannatus on vajaat 10 prosenttia. Vasemmistoliittoa kannattaa noin 9 prosenttia vastaajista. RKP:n kannatus on noin 4,5 prosenttia. Kristillisdemokraatteja kannattaa 4 prosenttia. Liike Nytin kannatus on noin 1,5 prosenttia.

Yle mittasi puolueiden kannatusta noin viikko sitten. Mittauksessa kysyttiin, mitä puoluetta ihmiset aikovat äänestää ensi kevään eduskuntavaaleissa.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)