Kesäaika tarkoittaa kellon siirtämistä tunti eteenpäin. Kellot siirretään kesäaikaan sunnuntaina kello kolme yöllä. Useimmat laitteet siirtävät kellonajan automaattisesti kesäaikaan, mutta siirtyminen kannattaa kuitenkin vielä tarkastaa.
Kellojen siirron tarkoitus on lisätä valoisaa päiväaikaa. Aurinko laskee tunnin myöhemmin.
Takaisin talviaikaan Suomi palaa lokakuun viimeisenä sunnuntaina.
Suomessa kesäaikaa kokeiltiin ensimmäisen kerran 1940-luvulla. Kesäaika on ollut Suomessa jatkuvassa käytössä vuodesta 1981 lähtien. Myös muissa Euroopan unionin jäsenmaissa eli EU-maissa on käytössä kesäaika.
Jossain maissa kesäaika ei kuitenkaan ole käytössä. Yksi kesäajan haitta on, että se sotkee ihmisten biologisen rytmin. Tämä voi aiheuttaa esimerkiksi väsymystä.

Se oli tarkeä uutiset. Kerrot etta kesän aikana kellot siirtämistä tunti eteenpäin. Suomessa kesäaikaa kokeiltiin ensimmäisen kerran 1940-luvulla.