Kerjäläiset palasivat katukuvaan

Teksti: PK, lähteet Yle ja STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.04.2012

Romanit haluavat valita asuinpaikkansa vapaasti ja liikkua Euroopan alueella.

Romaniasta on jälleen saapunut kymmeniä romaneja kerjäämään Suomeen. Kerjäläisiä on tällä hetkellä Suomessa yli 200. Viime kesänä lähinnä Romaniasta ja Bulgariasta saapuneita kerjäläisiä saattoi olla Suomessa jopa 500.

Eurooppa- ja ulkomaan- kauppaministeri Alexander Stubb vieraili viime viikolla Romanian pääkaupungissa Bukarestissa. Hän keskusteli kerjäläisasiasta Romanian ulkoministerin Cristian Diaconescun kanssa. Romania lupasi lähettää Suomeen virkamiehen, jonka on määrä auttaa Romanian romaneja.

– Tämä asia ei ratkea tekemällä kerjäläisestä rikollista tai vaikenemalla, Stubb toteaa.

Helsingin kaupungin sosiaaliviraston Jarmo Räihä sanoo, että kerjäläiskysymykseen on löydyttävä jokin ratkaisu. Hänen mukaansa Suomi on yksin voimaton asian kanssa. Romanit asuvat Suomessa esimerkiksi autoissa ja pienissä yksiöissä. Kaupungin järjestys-sääntö kieltää leiriytymisen ulkona kaupungin alueella. Viime kesänä Helsingin kaupunki tyhjensi romanien leirin Kalasataman kaupunginosassa.

Romanit haluaisivat valita asuinpaikkansa vapaasti ja liikkua Euroopan alueella.

Useimmat kerjäläisistä ovat Romanian ja Bulgarian kansalaisia ja romaneita. He elävät kotimaassaan alkeellisissa oloissa ja ovat hyvin köyhiä. Heidän yhteiskunnallinen asemansa on heikko ja heitä vainotaan.

Kuuntele juttu

2 kommenttia artikkeliin ”Kerjäläiset palasivat katukuvaan”

  1. Helsingin kaupungilla ei ole ollut järjestyssääntöjä kohta kymmeneen vuoteen järjestyslain muuttamisen vuoksi.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste