Kenestä tulee pääministeri?

Teksti: Maria Österlund, lähteet HS, IL, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.03.2023

Eduskuntavaalit ovat reilun kahden viikon päästä. Vaaleista tulee jännittävät. Kolmella suurimmalla puolueella on melkein yhtä suuri kannatus noin kuukautta ennen vaaleja.

Kokoomuksella, perussuomalaisilla ja SDP:llä on kaikilla noin 20 prosentin kannatus. Luultavasti uusi pääministeri on Petteri Orpo, Riikka Purra tai Sanna Marin.

Kolmen suurimman puolueen kannatus on tasainen

Kokoomus on ollut ykkösenä kannatusmittauksissa vuodesta 2021 asti. Kannatusmittauksissa tutkimuslaitokset ja mediat kysyvät ihmisiltä, mitä puoluetta he aikovat äänestää vaaleissa. Jos kokoomus voittaa vaalit, Petteri Orpo saa koota hallituksen ja hänestä tulee pääministeri.

Kuukausi ennen vaaleja Helsingin Sanomien kyselyssä kokoomuksen kannatus oli 21,3 prosenttia. Toisella sijalla oli perussuomalaiset. Perussuomalaisten kannatus oli 20 prosenttia. Nykyinen pääministeripuolue SDP oli kolmannella sijalla. SDP:n kannatus oli 19,2 prosenttia.

Neljännellä sijalla oli keskusta, viidennellä vihreät ja kuudennella vasemmistoliitto. RKP oli seitsemäs. Näiden puolueiden johtajilla ei ole mahdollisuutta päästä pääministeriksi, mutta ne voivat kuitenkin päästä mukaan hallitukseen.

Moni nuori kannattaa perussuomalaisia

Kannatusmittausten mukaan nuoret äänestävät hieman eri tavalla. Nuoret kannattavat eniten perussuomalaisia. Toisena on SDP ja kolmantena vihreät. Moni nuori pääsee äänestämään ensimmäistä kertaa eduskuntavaaleissa.

Eduskuntavaalien vaalipäivä on sunnuntaina 2. huhtikuuta. Ennakkoon voi käydä äänestämässä jo ensi viikolla 22.–28. maaliskuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)