Kelan tuki ruuhkautui

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.03.2017

Toimeentulotuen maksaminen on ruuhkautunut pahoin. Siitä seuraa hankaluuksia monille Kelan asiakkaille.

Toimeentulotuen maksaminen siirtyi kunnilta Kelalle vuodenvaihteessa. Vuoden alusta asti toimeentulotuen maksaminen on ruuhkautunut.

Toimeentulotuen tarkoitus on turvata välttämätön toimeentulo, jos muita tuloja ei ole.

Tukia ei ole maksettu ajoissa. Lain mukaan hakijan pitää saada päätös tuesta seitsemässä päivässä. Ylen mukaan sadat hakemukset menevät joka päivä tämän rajan yli. Ruuhkaa on lisännyt se, että Kela on pyytänyt hakemuksiin aiempaa enemmän lisäselvityksiä.

Työn määrä yllätti Kelan

Monet toimeentulotuen hakijat eivät osaa käyttää Kelan verkkopalveluja. He tarvitsevat apua hakemusten tekemisessä. Sekin aiheuttaa viivästyksiä.

Viivästyksistä on seurannut hankaluuksia monille ihmisille. He eivät voi ostaa tarpeeksi ruokaa ja lääkkeitä. Vuokria ja muita laskuja ei voi maksaa. Toimeentulotuen hakemusten käsittely vaatii paljon työtä. Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen myöntää, että se yllätti Kelan. Aaltonen lupaa, että Kela maksaa laskut, jos asiakas ei ole voinut ruuhkan takia maksaa laskuja.

Kela palkkasi jo viime vuonna lisää työntekijöitä käsittelemään hakemuksia.

Toimeentulotukea saa joka kuukausi noin 90 000 ihmistä. Heistä suurin osa on työttömiä, jotka asuvat yksin. Joukossa on paljon maahanmuuttajia.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)