Kehitysvammaisten ihmisten kohtelussa paljastui vakavia epäkohtia

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.11.2021

Kehitysvammaisten ihmisten kohtelussa on paljastunut vakavia epäkohtia. Hämeenlinnalaisessa hoivakodissa kehtysvammaista poikaa pahoinpideltiin ja kohdeltiin kaltoin vuosien ajan.

Alaikäinen poika sidottiin esimerkiksi tuoliin ja sänkyyn. Ihmisen sitominen on lainvastaista. Sitomisvälineinä käytettiin vahvaa teippiä ja kuormaliinoja. Poikaa pahoinpideltiin useaan otteeseen.

Pojan kaltoinkohtelu jatkui useiden vuosien ajan. Hoivakodin työntekijät kertoivat asiasta Mehiläisen johdolle. Asiaan ei puututtu.

Viranomaiset ovat antaneet Suomessa neljän viime vuoden aikana 56 moittivaa päätöstä kehitysvammaisten ihmisten kohtelusta. Hoivakodeissa on käytetty lainvastaisia välineitä, kuten häkkisänkyjä ja erilaisia siteitä. Kehitysvammaisia ihmisiä on rullattu mattojen sisään rauhoittumaan.

Asiasta kertoi tämän viikon maanantaina Ylen MOT-ohjelma.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)