Kauppojen lakko alkaa ehkä ensi viikolla

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.02.2023

Teknologiateollisuuden ja kemianteollisuuden lakot alkoivat keskiviikkona. Ensi viikolla lakot laajentuvat ehkä kauppoihin.

Suomessa on nyt laajoja lakkoja. Teollisuusliiton lakko alkoi keskiviikkona. Teollisuusliiton lakot vaikuttavat teknologiateollisuuden ja kemianteollisuuden työpaikoilla. Lakko kestää perjantaihin asti. Yli 10 000 ihmistä on lakossa. Teollisuusliiton työntekijät ovat lakossa, koska he haluavat parempaa palkkaa.

Ensi viikolla lakot saattavat laajentua kauppoihin. Palvelualojen ammattiliitto eli PAM on ilmoittanut, että lakko alkaa kaupoissa ensi viikolla. Kaupoissa lakko alkaa ensi viikon maanantaina 6. helmikuuta.

Kauppaketjut sanovat, että ne yrittävät pitää auki kaikki Citymarketit, Prismat ja Lidl-kaupat, jos lakko alkaa.

Satamat menevät ehkä lakkoon myöhemmin helmikuussa. Satamien lakko alkaa helmikuun puolivälissä, jos työriitoja ei saada sovittua. Kaupan ja satamien lakot alkavat, jos työnantajat ja työntekijät eivät saa sovittua työriitoja.

Kauppojen työntekijät menevät lakkoon ensi maanantaina, jos riitoja ei saada sovittua. Kauppojen työntekijät haluavat lisää palkkaa. Työnantajan mielestä työntekijöiden palkkavaatimus on liian suuri.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)