Kauppojen aukiolo pitenee

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.12.2015

Kaupat saavat kohta päättää itse, kuinka pitkään ne ovat auki. Eduskunta hyväksyi tiistaina kauppojen, parturien ja kampaamojen aukiolon vapauttamisen.

Muutokset astuvat voimaan ensi vuoden alussa tai viimeistään helmikuun alussa. Suomen hallitus toivoo, että muutos piristää kaupankäyntiä. Se tuo lisää työpaikkoja ja elvyttää siten Suomen taloutta.

Pian yhä useammat kaupat ovat auki illalla kello 23 asti. Osa kaupoista on auki jopa koko ajan. S-kauppiaat aikovat pidentää ainakin 500 myymälän aukioloaikoja. K-kauppojen aukiolo pitenee todennäköisesti eniten lauantai-iltoina, sunnuntaisin ja juhlapyhinä. Myös Siwat ja Valintatalot ovat useammin auki juhlapyhinä.

Kauppiaat sanovat, että kauppoihin tarvitaan jonkin verran lisää työntekijöitä. Kaupan työntekijöiden ammattiliitto PAM pelkää, että aukiolojen vapautus lisää työntekijöiden turvattomuutta. Liitto toivoo, että vakituiset työntekijät saavat lisääntyvät työt.

Saksassa ja Britanniassa kauppojen aukioloajat vapautettiin jo aiemmin. Siellä osa-aikaisten työntekijöiden määrä on lisääntynyt. Se on johtanut köyhyyden ja toimeentulo-ongelmien lisääntymiseen.

Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste