Joditabletit loppuivat

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.10.2022

Joditabletit ovat loppuneet apteekeista. Joditablettien kysyntä alkoi kasvaa jo syyskuussa. Tiistaina sosiaali- ja terveysministeriö kehotti kaikkia alle 40-vuotiaita hankkimaan joditabletteja.

Sosiaali- ja terveysministeriö eli STM antoi tiistaina uuden ohjeen joditablettien käytöstä. STM suosittelee joditabletteja kaikille 3–40-vuotiaille. STM kehottaa kaikkia suomalaisia ostamaan joditabletteja apteekista kotiin.

Uusissa ohjeissa joditabletteja ei enää suositella yli 40-vuotiaille. Terveydenhuolto hankkii joditabletit alle 3-vuotiaille lapsille.

Joditabletteja käytetään tilanteessa, jossa on säteilyvaara. Joditabletit suojaavat säteilyltä.

Joditabletit loppuivat apteekeista tiistaina. Suomalaiset ostavat joditabletteja Ukrainan sodan takia. Ihmiset ovat erityisen huolissaan siitä, että Venäjä on pommittanut Zaporižžjan ydinvoimalaa. Zaporižžja on Euroopan suurin ydinvoimala.

Viranomaisten mukaan Suomessa on turvallista. Jos ydinvoimalssa Ukrainassa tapahtuu onnettomuus, Suomeen asti ei yllä suuria määriä säteilyä.

Apteekkariliiton mukaan joditabletteja saadaan lisää apteekkeihin lokakuun aikana.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)