Moni sairastaa nyt influenssaa. Terveysasemilla on nyt ruuhkaa, koska niin moni menee lääkäriin influenssan takia. Jotkut tarvitsevat hoitoa sairaalassa influenssan takia. Siksi vuodepaikoista on jo pulaa.
Lääkärit toivovat, että työnantajat hyväksyvät 3‑5 päivän sairauslomia. Silloin sairaan työntekijän ei tarvitse mennä terveysasemalle, ja ruuhka helpottuu.
Jos ihminen on muutoin terve, influenssa paranee, kun ihminen lepää kotona.
Tänä talvena melkein miljoona suomalaista otti rokotteen influenssaa vastaan. Rokote ei kuitenkaan ole tehonnut yhtä hyvin kuin yleensä. Siihen on monia syitä.
Influenssan aiheuttaa virus. Rokote suojaa virukselta, joka on aiheuttanut influenssaa aiemmin muualla maapallolla. Virus voi kuitenkin muuttua nopeasti. Siksi Suomeen saattaa tulla hieman erilainen influenssavirus, johon rokote ei tehoa niin hyvin.
Toinen syy voi olla se, että influenssa tuli tavallista aiemmin. Siksi moni sai rokotteen liian myöhään.
Lähteet Yle, MTV3