Ihmisoikeudet ovat tärkeintä politiikassa

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Sami Perttilä
Uutinen julkaistu: 01.07.2023

Veronika Honkasalo on poliitikko ja kansanedustaja. Hänet valittiin viime kevään eduskuntavaaleissa kansanedustajaksi toisen kerran.

Miten sinusta tuli poliitikko?

– Päätin ryhtyä poliitikoksi vuoden 2011 vaalien jälkeen. Silloin perussuomalaiset voittivat vaalit ensimmäistä kertaa. Perussuomalaisten politiikka huolestutti minua. Halusin siksi itse tehdä jotain.

Oletko tyytyväinen siihen, että päätit ryhtyä poliitikoksi?

– Kyllä, olen erittäin tyytyväinen, mutta on myös melko vaativaa olla poliitikko. Olen ollut poliitikko 10 vuotta ja kansanedustaja yli neljä vuotta. Se on ollut rankkaa, mutta olen kuitenkin tyytyväinen.

Mikä on vaikeinta siinä, kun on poliitikko ja yrittää pitää lupauksensa äänestäjille?

– Vaikeinta juuri nyt on, että tavallaan poliitikko on aina töissä. Se johtuu sosiaalisesta mediasta. Täytyy käyttää Facebookia, Twitteriä, Instagramia ja nyt myös Tiktokia. Se tarkoittaa, että aina tarvitsee olla aktiivinen ja vastata ihmisille nopeasti.

– Demokratian kannalta on hyvä olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Se voi kuitenkin olla samaan aikaan myös ikävää. Ihmiset odottavat, että poliitikko vastaa tai kommentoi heti.

– Politiikka on kuin maratonjuoksu. Vie aikaa tehdä muutoksia ja tehdä yhteistyötä muiden puolueiden kanssa.

Mikä on hauskinta työssäsi?

– Hauskinta on, kun on tehnyt töitä pitkään jonkin asian kanssa ja näkee, että asiat muuttuvat paremmiksi.

– Pidän siitä, kun saan jonkun vakuutettua siitä, että on tärkeää osallistua yhteiskuntaan. On mukava kuulla, että joku on päättänyt äänestää, vaikka ei olisi aiemmin tehnyt niin.

Riitelettekö usein eduskunnassa?

– Emme. Riitelyä on enemmän sosiaalisessa mediassa. Siellä riitely on dramaattista. Mutta yksityiset tapaamiset ovat rauhallisempia.

Millaista on tehdä töitä poliitikkojen ja puolueiden kanssa, jotka ajattelevat eri tavalla kuin sinä?

– Esimerkiksi kokoomuksen kanssa sujuu yllättävän hyvin, koska tiedämme, millaisia olemme. Tunnemme toistemme arvot ja ymmärrämme, mistä asioista olemme eri mieltä.

– Joskus voi olla hankalaa tehdä yhteistyötä niiden puolueiden kanssa, joilla on samankaltainen arvomaailma kuin vasemmistoliitolla. Esimerkiksi SDP ja vihreät ovat puolueita, joiden arvot ovat lähellä meitä.

– Erityisen vaikeaa on tehdä yhteistyötä perussuomalaisten kanssa. Minun mielestäni se on vaikeaa, koska heillä on vihapuhetta ja populistisia mielipiteitä.

Millainen ihmisen täytyy olla, että hän onnistuu poliitikkona?

– Ihmisen täytyy olla kärsivällinen. Pitää olla hyvä puhumaan ja esiintymään. Voi olla hyvä, jos ei ole liian ujo. On tärkeää tulla muiden kanssa toimeen ja olla sosiaalisesti aktiivinen ja utelias.

Mitkä asiat ovat sinulle tärkeimpiä?

– Ihmisoikeudet ovat tärkein asia minulle. Myös tasa-arvo on minulle tärkeää. Olen nuorisotutkija, joten minua kiinnostaa lasten ja nuorten hyvinvointi. Tietenkin minulle tärkeitä ovat myös asiat, jotka liittyvät luontoon ja ilmastoon.

Kuinka vaikutat yhteiskuntaan, kun olet poliitikko?

– Kukaan ei ole yksin politiikassa. Poliitikon tarvitsee tehdä töitä muiden kanssa, jotta voi saada aikaa muutoksia. Kun olin mukana hallitusneuvotteluissa neljä vuotta sitten, pystyin vaikuttamaan siihen, mitä tavoitteita hallituksella oli koulutuksen suhteen. Sen jälkeen veimme koulutusasioita eteenpäin eduskunnassa ja valiokunnissa.

Mitä haluat tehdä seuraavan neljän vuoden aikana, kun olet kansanedustaja?

– Haluan tehdä töitä ihmisoikeuksien eteen, tukea erilaisia vähemmistöjä sekä tehdä enemmän ilmaston ja ympäristön eteen. Seuraavat vuodet ovat vaikeita, koska puolueeni ei ole hallituksessa vaan oppositiossa. Yritän kuitenkin parhaani vaikuttaa asioihin ja parantaa yhteiskuntaa.

Oletko ollut tekemässä päätöksiä, jotka auttavat ihmisiä, joilla on toimintarajoitteita?

– Olen mukana eduskunnan sivistysvaliokunnassa. Puhumme paljon siitä, miten toimintarajoitteiset ihmiset voivat olla mukana yhteiskunnassa. Olen iloinen siitä, että kaikki puolueet tukevat tätä asiaa. Olen ollut myös mukana eduskunnan verkostoissa, jotka liittyvät toimintarajoitteisiin. Kaupunginvaltuutettuna olen pyrkinyt järjestämään parempaa tukea niille ihmisille, joiden omaisella on jokin toimintarajoite.

Mitä vasemmistolainen politiikka tarkoittaa sinulle?

–  Ajattelemme vasemmistoliitossa, että jokainen ihminen ei ole pelkästään itse vastuussa omasta onnestaan. Haluamme, että yhteiskunta on reilu. Kaikilla pitää olla samat mahdollisuudet, vaikka tausta olisi erilainen.

Kuka?

Nimi: Veronika Honkasalo

Ikä: 47 vuotta

Asuinpaikka: Helsinki

Syntymäpaikka: Lappeenranta

Perhe: Kaksi lasta, avopuoliso ja koira

Ammatti: Kansanedustaja, kunnanvaltuutettu, nuorisotutkija

Harrastukset: Lukeminen ja juoksu

Lempiruoka: Rakastan laittaa ruokaa. Tällä hetkellä suosikkini on ehkä kasvismoussaka.

Minulle tärkeää elämässä on: Perheeni, avopuolisoni, sisarukseni ja lapseni

 

Juttua on muokattu 26.6. Korjattu lausetta: ”Kyllä, olen erittäin tyytyväinen, mutta on myös melko ikävää olla poliitikko” muotoon: ”Kyllä, olen erittäin tyytyväinen, mutta on myös melko vaativaa olla poliitikko.” Lisäksi viimeisen kysymyksen (Mitä vasemmistolainen politiikka tarkoittaa sinulle?) vastauksessa lauseiden järjestystä ja sanamuotoa on muokattu selkeämmäksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)