Hyvää itsenäisyyspäivää!

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 05.12.2022

Suomessa vietetään itsenäisyyspäivää tiistaina 6. joulukuuta. Itsenäisyyspäivä on pyhäpäivä, monilla on silloin vapaapäivä.

Suomi itsenäistyi vuonna 1917. Suomi on ollut itsenäinen valtio 105 vuotta.

Itsenäisyyspäivään liittyy Suomessa monenlaisia perinteitä.

Presidentinlinnassa järjestetään itsenäisyyspäivän vastaanotto. Monet tuntevat tapahtuman nimellä Linnan juhlat. Suurin osa suomalaisista katsoo Linnan juhlia televisiosta.

Linnan juhlia ei järjestetty vuosina 2020 ja 2021. Syynä oli huono koronatilanne. Tänä vuonna Linnan juhlat järjestetään taas. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio kutsuvat Presidentinlinnaan vieraita.

Presidenttipari järjesti toisen maailmansodan veteraaneille ja lotille erillisen juhlatilaisuuden viime torstaina. Linnan juhlien perinteiset kunniavieraat kutsuttiin Presidentinlinnaan erilliseen tilaisuuteen, jotta tilaisuus olisi turvallinen. Koronavirus on levinnyt myös tänä syksynä. Suomessa on noin 3 500 veteraania. Heistä vajaat 600 on sotainvalideja eli sodassa haavoittuneita henkilöitä. Veteraanit ovat jo iäkkäitä. Veteraanien keski-ikä on 97 vuotta.

Ennen Linnan juhlia monet katsovat Tuntematon sotilas -elokuvan. Tuntematon sotilas perustuu Väinö Linnan kirjaan. Tuntematon sotilas kertoo Suomen ja Neuvostoliiton sodasta vuosina 1941–1944. Yle esittää Tuntemattoman sotilaan itsenäisyyspäivänä kello 12  Yle Teema -kanavalla. Lähetys Linnan juhlista alkaa Yle TV1 -kanavalla kello 18.50.

Itsenäisyyspäivänä on myös tapana sytyttää ikkunalaudalle kaksi kynttilää. Monet vievät kynttilöitä sankarihaudoille sodissa kuolleiden muistoksi.

Armeija järjestää itsenäisyyspäivän paraatin Haminassa.

Itsenäisyyspäivä on liputuspäivä. Talojen pihoilla Suomen lippu nostetaan salkoon.

Itsenäisyys on hieno asia. Itsenäisyys merkitsee myös sitä, että on varaa arvostaa ja kunnioittaa toista ihmistä. Siitä kannattaa olla ylpeä.

Selkosanomat toivottaa kaikille lukijoille hyvää itsenäisyyspäivää!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)