Hyperloop voi mullistaa liikenteen

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Hyperloop One
Uutinen julkaistu: 20.07.2016

Turun ja Salon välille suunnitellaan putkea, jossa voi matkustaa melkein äänen nopeudella.

Salon kaupunki lähtee hankkeeseen, joka kehittää uutta ja nopeaa liikennevälinettä nimeltään Hyperloop. Se on putki, josta suurin osa ilmasta on pumpattu pois. Putkessa on iso kapseli, joka muistuttaa junan vaunua. Koska putkessa on vähän ilmaa, kapseli liikkuu helposti. Ilmanvastus ei hidasta kapselin liikettä.

Hyperloop One –yritys aikoo rakentaa Turun ja Salon välille putken, jossa Hyperloopia testataan. Nyt koeajoja tehdään Nevadan autiomaassa Yhdysvalloissa.

Jos Hyperloop toteutuu, se saattaa tarjota paljon töitä suomalaisille insinööreille. Suomessa on paljon työttömiä insinöörejä, jotka on irtisanottu Nokialta tai Microsoftilta.

Hyperloopin suunnittelijat haaveilevat, että Helsingin ja Tukholman välille rakennetaan putki. Siinä matkustajat pääsevät Helsingistä Tukholmaan puolessa tunnissa.

Miljonääri Elon Musk keksi Hyperloopin. Musk tuli kuuluisaksi siitä, että hänen yrityksensä valmistaa Tesla-sähköautoja.

Lähde STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste