Hyönteiset ovat nyt ruokaa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.09.2017

Suomalaisilla on nyt lupa myydä hyönteisruokaa. Ministeriö hyväksyi hyönteiset ruuaksi viime viikolla.

Suomi päätti, että se tulkitsee EU:n sääntöjä yhtä vapaasti kuin monet muut maat. Siksi myös hyönteiset ovat nyt elintarvikkeita. Ennen Suomi kielsi hyönteisten myymisen ruokana.

Elintarvikevirasto Evira valvoo, että hyönteisruuat ovat turvallisia. Monissa maissa syödään paljon hyönteisiä. Esimerkiksi Kamputseassa friteeratut sirkat ovat tavallinen ruokalaji.

Hyönteisissä on paljon valkuaisaineita eli proteiinia. Ne ovat siis terveellisiä. Hyönteisten kasvatus ei ole ympäristölle niin vahingollista kuin sikojen ja lehmien kasvatus. Suomessa on jo muutamia hyönteisfarmeja, jotka kasvattavat esimerkiksi toukkia ja sirkkoja.

Lähteet HS, HBL

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Hyönteiset ovat nyt ruokaa”

  1. Luulen,että jotkut hyönteiset voivat Tehdään ruoanlaitto.
    koska olen thai. Voimme otta hyönteisiä kokkiin.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste