Hoitoala on vaikeuksissa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IS, HS, IL
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.10.2022

Hoitoalalla on liian vähän työntekijöitä. Hoitoalan ongelmat pahenivat koronapandemian aikana.

Suomessa ei ole riittävästi sairaanhoitajia, terveydenhoitajia ja lähihoitajia, jotka työskentelevät hoitoalalla.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen professori Ilmo Keskimäki sanoo, että hoitohenkilöstöä menee töihin mieluummin työterveyshuoltoon ja erikoissairaanhoitoon.

Monet hoitajat eivät halua työskennellä enää perusterveydenhuollossa. Perusterveydenhuolto tarkoittaa esimerkiksi kunnallisia terveysasemia.

Ilmo Keskimäen mukaan pelkkä huono palkka ei selitä sitä, että hoitoala on Suomessa niin suurissa vaikeuksissa. Keskimäki sanoo, että perusterveydenhuollon henkilökuntaa voi olla vaikea lisätä, vaikka palkkoja nostetaan.

Monet hoitajat ovat vaihtaneet alaa, koska he ovat väsyneet tekemään raskasta ja vaativaa työtä. Koronapandemian aika vain pahensi hoitajien työtaakkaa.

Palveluissa on pitkiä jonoja

Terveyskeskuksissa voi olla niin pitkiä jonoja, ettei lääkäriaikaa saa ollenkaan. Ihmisiä ohjataan tavallisten vastaanottojen sijaan päivystykseen. Terveydenhuollon päivystykseen ohjataan turhaan myös sosiaalipalveluiden asiakkaita.

Päivystykseen pitäisi ohjata vain kiireellistä hoitoa tarvitsevia. Nyt tilanne on niin huono, että päivystyksessä sairas ihminen voi joutua odottamaan jopa vuorokauden.

Lakko päättyi lokakuun alussa

Hoitajat olivat pitkään lakossa. Hoitajajärjestöt Tehy ja Super pääsivät työnantajien kanssa sopuun lokakuun alussa.

Hoitajien palkat nousevat keskimäärin 3 000 euroon. Koska hoitajien palkka nousee, myös hoitoala saattaa muuttua jälleen työntekijöille houkuttelevammaksi.

Uudet hyvinvointialueet aloittavat ensi vuonna. Alueilla tarvitaan paljon hoitoalan henkilökuntaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)