Hoitajien lakko peruuntuu

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Suomenmaa, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.04.2022

Hoitajalakko peruuntuu. Hoitajien lakon piti alkaa keskiviikkona 20. huhtikuuta. Hoitajien järjestöt Tehy ja Super peruivat lakon tiistaina.

Hoitajien lakon piti alkaa tänään keskiviikkona. Lakossa oli mukana 35 000 hoitajaa. Lakko ei kuitenkaan ala.

Hoitaja-alan järjestöt Tehy ja Super sanovat, että tilanne vaatii voimakkaampia keinoja. Hoitajien järjestöt kertovat, että suuri määrä hoitajia aikoo lopettaa työt kokonaan. Hoitajat aikovat irtisanoa itsensä ja vaihtaa alaa.

Hoitajien jäjestöt perustelevat asiaa sillä, että potilasturvallisuuslakia käsitellään eduskunnassa. Jos potilasturvallisuuslaki tulee voimaan, hoitajat voidaan pakottaa töihin. Töihin pakottaminen perustellaan sillä, että potilaiden turvallisuus ei saa vaarantua.

Hoitaja-alan ongelmat ovat jatkuneet jo pitkään. Hoitajat ovat sitä mieltä, että heille maksetaan huonoa palkkaa. Hoitajien työ on raskasta ja vaativaa. Hoiva-alalle tarvitaan paljon lisää työntekijöitä. Hoitajat olivat lakossa jo ennen pääsiäistä.

Perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén toivoo, että kiistaan löytyy sopu mahdollisimman pian.

– Toivon, että sopu syntyy nopeasti.

Juttua on muokattu 21.4.2022. Kuvatekstiin on vaihdettu Meilahden sairaala.

Oulun yliopistollisen sairaalan eli OYS:n työtenkijät menivät töihin keskiviikkoaamuna 20. huhtikuuta. Hoitajien järjestöt peruivat hoitajalakon. Järjestöt kertovat, että ne aloittavat valmistelut hoitajien joukkoirtisanoutumiseen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste