Hoitajien lakon piti alkaa tänään keskiviikkona. Lakossa oli mukana 35 000 hoitajaa. Lakko ei kuitenkaan ala.
Hoitaja-alan järjestöt Tehy ja Super sanovat, että tilanne vaatii voimakkaampia keinoja. Hoitajien järjestöt kertovat, että suuri määrä hoitajia aikoo lopettaa työt kokonaan. Hoitajat aikovat irtisanoa itsensä ja vaihtaa alaa.
Hoitajien jäjestöt perustelevat asiaa sillä, että potilasturvallisuuslakia käsitellään eduskunnassa. Jos potilasturvallisuuslaki tulee voimaan, hoitajat voidaan pakottaa töihin. Töihin pakottaminen perustellaan sillä, että potilaiden turvallisuus ei saa vaarantua.
Hoitaja-alan ongelmat ovat jatkuneet jo pitkään. Hoitajat ovat sitä mieltä, että heille maksetaan huonoa palkkaa. Hoitajien työ on raskasta ja vaativaa. Hoiva-alalle tarvitaan paljon lisää työntekijöitä. Hoitajat olivat lakossa jo ennen pääsiäistä.
Perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén toivoo, että kiistaan löytyy sopu mahdollisimman pian.
– Toivon, että sopu syntyy nopeasti.
Juttua on muokattu 21.4.2022. Kuvatekstiin on vaihdettu Meilahden sairaala.

