Hirvenmetsästys on käynnissä

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, Riistakeskus
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.10.2021

Hirvenmetsästys alkoi viime viikonloppuna Suomessa. Hirviä voi nyt metsästää koko maassa.

Hirvenmetsästys oli sallittua jo aikaisemmin syksyllä Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Syksyn ja talven hirvijahteihin annettiin tänä vuonna 42 000 kaatolupaa. 

Hirvi on suurin hirvieläin Suomessa. Aikuinen uroshirvi voi painaa jopa 600 kiloa. Hirviä on koko Suomessa.

Hirvikolareita tapahtuu eniten syksyllä

Hirvikolarit ovat vaarallisia, koska hirvi on niin suuri eläin. Kolareita tapahtuu eniten syksyllä, kun on pimeää. Kolareita sattuu eniten loka-, marras- ja joulukuussa.

Hirvet liikkuvat paljon syksyllä, koska metsästys on käynnissä. Hirvikolareissa kuolee nykyisin vähemmän ihmisiä, koska uudet autot ovat suurempia ja turvallisempia. Varoitusmerkit ja hirviaidat vähentävät myös kolareita.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste