Hinnat nousevat nopeasti

Teksti: Markku Juusola, lähteet: Yle, Helsingin Sanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.06.2022

Hinnat ovat nousseet tänä keväänä nopeasti. Hintojen nousu vaikeuttaa varsinkin köyhimpien ihmisten elämää.

Hintojen nousua kutsutaan inflaatioksi. Hinnat nousivat monena vuonna erittäin vähän. Totuimme siihen, että inflaatio oli 1–2 prosenttia vuodessa.

Tänä vuonna tilanne muuttui. Hinnat nousevat yli viisi prosenttia.

Suurin syy hintojen nousuun on Venäjän hyökkäys Ukrainaan. Se vaikuttaa suoraan esimerkiksi viljan hintaan. Tavallisesti Ukraina vie paljon viljaa muihin maihin. Sodan takia Ukrainan viljaa ei voi viedä niihin maihin, jotka sitä haluavat ostaa. Viljan kysyntä kasvaa, ja viljan hinta nousee.

Monien ruokien valmistuksessa tarvitaan viljaa. Siksi ruokien hinnat nousevat. Esimerkiksi broilerit syövät viljaa. Siksi broilerin lihan hinta kaupassa nousee.

Kallis polttoaine nostaa muita hintoja

Myös polttoaineiden hinnat nousevat Venäjän hyökkäyksen takia. Polttoaineet ovat osa pakotteita, joita länsimaat ovat asettaneet Venäjälle. Länsimaat lopettavat öljyn ja maakaasun ostamisen Venäjältä. Länsimaat ottavat käyttöön uusia energian lähteitä Venäjän energian tilalle. Uudet energian lähteet ovat ainakin aluksi kalliimpia kuin Venäjän kaasu ja öljy.

Länsimaat ostavat öljyä ja maakaasua muualta kuin Venäjältä. Kysyntä kasvaa, ja hinnat nousevat.

Polttoaineiden hintojen nousu näkyy heti huoltoasemilla. Suomessa bensiini maksaa jo 2,5 euroa litralta.

Öljyä ja maakaasua tarvitaan monien tuotteiden valmistuksessa. Siksi melkein kaikkien tuotteiden hinnat nousevat lähiaikoina.

Ruoka-apua hakee yhä useampi

Ruuan hinnan nousu näkyy ruoka-avussa, missä ihmisille jaetaan kauppojen ylijäämäruokaa. Tavallisesti ruoka-avussa käy työttömiä, eläkeläisiä ja yksinhuoltajia.

Nyt ruoka-avusta hakee ruokaa yhä enemmän ihmisiä, jotka ovat työssä, kertoo Helsingin Sanomat.
Ruoka-avussa käy tavallisia työntekijöitä, joilla on pieni palkka.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)