Helteinen ja kuiva toukokuu

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, HS, Ilmatieteen laitos
Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Uutinen julkaistu: 30.05.2024

Toukokuu on ollut helteinen ja kuiva. Toukokuussa on ollut jo 15 hellepäivää. Myös veden lämpötila on monissa vesistöissä jopa epätavallisen korkea. Lämmin sää jatkuu ainakin kesäkuun alkuun.

Toukokuu on ollut lämmin ja helteinen. Veden lämpötila on monissa vesistöissä jopa epätavallisen korkea.

Koko kevät on ollut Suomessa hyvin erikoinen. Ensin oli harvinaisen kylmää, ja lunta satoi vielä huhtikuussa. Nyt on jopa poikkeuksellisen lämmintä.

Toukokuun puolivälistä lähtien suuressa osassa Suomea on ollut hyvin lämmintä. Torstaina toukokuun 30. päivä mitattiin jo 15. hellepäivä. Helle on kuuma sää. Helteellä päivän ylin lämpötila on yli +25 astetta. Myös vuonna 2018 toukokuu oli erittäin lämmin. Silloin Suomessa oli toukokuussa 14 hellepäivää.

Lämmin uimavesi

Helsingin uimarantojen merivesi on vuodenaikaan nähden poikkeuksellisen lämmintä. Uimarannoilla veden pintalämpötila on Etelä-Suomessa 20 astetta.

Yksi syy meriveden lämpimyyteen rannoilla on se, että sää on tyyni. Kun tuuli puhaltaa, rantavesi sekoittuu syvemmältä merestä tulevaan veteen. Silloin vesi muuttuu kylmäksi.

Monet ihmiset ovat lähteneet rannoille nauttimaan lämmöstä ja uimaan.

Huono asia tyynessä säässä on se, että sinilevien riski kasvaa. Jos tyyni ja lämmin sää jatkuu, sinilevä saattaa saapua tänä vuonna tavallista aikaisemmin.

Juttua on muokattu 30.5.2024. Hellepäivien lukumäärä muutettu.

Yksi kommentti artikkeliin ”Helteinen ja kuiva toukokuu”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)