Toukokuu on ollut lämmin ja helteinen. Veden lämpötila on monissa vesistöissä jopa epätavallisen korkea.
Koko kevät on ollut Suomessa hyvin erikoinen. Ensin oli harvinaisen kylmää, ja lunta satoi vielä huhtikuussa. Nyt on jopa poikkeuksellisen lämmintä.
Toukokuun puolivälistä lähtien suuressa osassa Suomea on ollut hyvin lämmintä. Torstaina toukokuun 30. päivä mitattiin jo 15. hellepäivä. Helle on kuuma sää. Helteellä päivän ylin lämpötila on yli +25 astetta. Myös vuonna 2018 toukokuu oli erittäin lämmin. Silloin Suomessa oli toukokuussa 14 hellepäivää.
Lämmin uimavesi
Helsingin uimarantojen merivesi on vuodenaikaan nähden poikkeuksellisen lämmintä. Uimarannoilla veden pintalämpötila on Etelä-Suomessa 20 astetta.
Yksi syy meriveden lämpimyyteen rannoilla on se, että sää on tyyni. Kun tuuli puhaltaa, rantavesi sekoittuu syvemmältä merestä tulevaan veteen. Silloin vesi muuttuu kylmäksi.
Monet ihmiset ovat lähteneet rannoille nauttimaan lämmöstä ja uimaan.
Huono asia tyynessä säässä on se, että sinilevien riski kasvaa. Jos tyyni ja lämmin sää jatkuu, sinilevä saattaa saapua tänä vuonna tavallista aikaisemmin.
Juttua on muokattu 30.5.2024. Hellepäivien lukumäärä muutettu.

Se on hyvää