Helsingissä laaja tietomurto

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Uutinen julkaistu: 20.05.2024

Helsingin kaupungin järjestelmään tehtiin laaja tietomurto. Tietomurron tekijä murtautui kasvatuksen ja koulutuksen tietojärjestelmiin. Tekijä vei oppilaiden ja huoltajien henkilötunnuksia. Tietomurto koskee 120 000 ihmistä.

Helsingin kaupungin tietomurto on laaja rikos. Tietomurto koskee 120 000 ihmistä. Murtautuja varasti 38 000 työntekijän tiedot ja 80 000 oppilaan ja  huoltajan tiedot.

Tietomurto tehtiin kasvatuksen ja koulutuksen järjestelmiin. Näissä järjestelmissä säilytetään oppilaiden ja koulujen tietoja. Murtautuja vei oppilaiden, vanhempien ja henkilökunnan henkilötietoja. Osa tiedoista on arkaluonteisia. Varastettujen tietojen joukossa on aineistoa lapsista, jotka tarvitsevat erityisopetusta ja lääkärinlausuntoja.

Tietomurron tekijä pääsi käsiksi aineistoihin, koska kaupungin palvelinta ei ollut päivitetty. Asiantuntijoiden mukaan samanlaisia murtoja voi tapahtua lisää, jos tietoturvasta ei huolehdita.

Tietomurto huomattiin vappuaattona 30. huhtikuuta. Murtautuja pääsi Helsingin kaupungin verkkoon etähallintapalvelimen kautta. Etähallintapalvelimia tarvitaan, että työntekijät voivat käyttää järjestelmiä etänä. Mnet etätyöläiset käyttävät etähallintapalvelimia.

Helsingin kaupungin etähallintapalvelimesta puuttui päivitys. Murtautuja pääsi omalla tietokoneella Helsingin järjestelmään etähallintapalvelimen kautta.

Keskusrikospoliisi eli Krp ja Helsingin poliisi tutkivat tietomurtoa. Poliisin mukaan kyseessä on törkeä tietomurto. Poliisi ei vielä tiedä tai kerro sitä, mitä kaikkia tietoja murtautuja vei. Poliisi tutkii lisäksi Helsingin kaupungin toimintaa. Poliisi tutkii sitä, miksi murtautuja pääsi sisään Helsingin kaupungin järjestelmään.

Murtautuja ei ole ottanut yhteyttä Helsingin kaupunkiin tai ihmisiin. Vielä ei tiedetä, aikooko murtautuja vaatia esimerkiksi rahaa. Murtautuja ei ole julkaissut tietoja verkossa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)