Hävittäjien testaus alkoi

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.01.2020

Suomi ostaa uusia hävittäjiä. Erilaisia hävittäjiä testataan parhaillaan.

Nykyiset Hornet-hävittäjät ovat vanhoja. Ne korvataan uusilla.

Suomen ilmavoimien hävittäjät hankitaan viiden eri lentokonevalmistajan joukosta. Vaihtoehdot ovat eurooppalainen Eurofighter Typhoon, yhdysvaltalaiset Lockheed Martin F-35 ja Boeing Super Hornet, ranskalainen Dassault Rafale ja ruotsalainen Saab Gripen.

Hävittäjien testaukset alkoivat viikko sitten Suomessa. Jokaista konetyyppiä testataan talvioloissa viikon ajan. Testaukset tehdään Satakunnan lennostossa Pirkkalassa.

Yhteiseurooppalaisen Eurofighter-hävittäjän testaus on jo ohi. Hävittäjä on Ison-Britannian, Saksan, Italian ja Espanjan hanke. Seuraavaksi testivuorossa on ranskalainen Dassault Rafale. Testaukset päättyvät 26. helmikuuta.

Suomi valitsee hävittäjämallin vuonna 2021. Suomeen hankitaan 64 hävittäjää.

Hornetit poistuvat käytöstä vuoteen 2030 mennessä. Hävittäjät maksavat jopa 10 miljardia euroa.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Hävittäjien testaus alkoi”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste