Hallitusneuvottelut ovat edenneet pitkälle

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 31.05.2023

Hallitusneuvottelut ovat edenneet pitkälle. Hallitusneuvottelujen vetäjä Petteri Orpo kertoo, että monet työryhmät ovat valmiit.

Hallitusneuvottelujen vetäjä Petteri Orpo kertoi tiistaina, että neuvottelut ovat pitkällä. Monien työryhmien työ on valmis.

Hallitusneuvotteluissa on monia työryhmiä, jotka neuvottelevat eri alojen asioista. Sosiaali- ja terveyspalvelut ja julkinen talous ja sen rahoitus ovat vaikeimpia asioita. Näistä palveluista joudutaan myös ehkä leikkaamaan. Kokoomus sanoo, että Suomen säästötavoite on kuusi miljardia euroa.

Hallitusneuvotteluissa oli riitoja viime viikonloppuna. Perusuomalaisilla ja RKP:llä oli isoja näkemyseroja maahanmuuttoasioista. Puolueet olivat eri mieltä siitä, miten Suomen maahanmuuttoasiat täytyy hoitaa. Perussuomalaiset ja RKP sopivat riidat viikonloppuna, ja hallitusneuvottelut jatkuvat.

Hallitusneuvotteluissa on nyt menossa viides viikko. Neuvotteluissa ovat mukana kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Petteri Orpon mukaan uusi hallitus aloittaa ennen juhannusta. Orpo vetää hallitusneuvotteluja. Hän on kokoomuksen puheenjohtaja. Jos hallitusneuvottelut onnistuvat, Petteri Orposta tulee uusi pääministeri.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)